SHAKLEE

Sunday 21 December 2014

8 MAKANAN YANG DILARANG KETIKA HAMIL

ALHAMDULILAH...



Terima kasih kerana membuka pintu hati saya untuk mengenali SHAKLEE dan NUTRISI.. :)

Maklumat ini adalah penting kepada mereka yang bakal dan sudah pun bergelar ibu... Bapa juga haruslah mengambil tahu agar dapat membantu si isteri sepanjang tempoh kehamilan...Jika anda di dalam keadaan mengandung, saya pasti anda amat dikhuatiri oleh orang yang menyanyangi anda terutamanya ibu anda...

Boleh kita dengar perkataan yang sering keluar adalah "tak apalah macam mana pun, asalkan dapat melahirkan dengan selamat"... Wah, teruja ibu bapa kita mendoakan kita dan bayi sihat kan?

Di sini ingin saya kongsikan beberapa jenis makanan yang perlu kita elakkan ketika hamil. Antaranya:

1) ALKOHOL : dapat mengundang kecacatan pada bayi
2) ROKOK : bayi tidak cukup bulan, terbantut pertumbuhan dan kurang berat badan, kematian bayi atau 'sudden death'
3) MINUMAN BERKAFIEN : merosakkan kalsium ibu semasa mengandung dan bayi kurang berat badan
4) PIL DAN UBAT-UBATAN : dilarang terutama pada trismeter pertama
5) GULA : komplikasi kencing manis, anak besar dan susah waktu melahirkan
6) VITAMIN A : kecacatan pada muka, jantung, kepala dan saraf bayi..Sila jauhi ‘multivitamin supplement’ yang mengandungi dos yang tinggi. Juga elakkan ‘fish liver oil supplements’. Pengambilan vitamin A adalah dilarang semasa hamil kerana ia didapati boleh menyebabkan kecacatan muka, kepala, jantung dan saraf bayi. Penggunaan vitamin A yang tinggi dalam persediaan luaran seperti ubat jerawat juga tidak dibenarkan. Adalah lebih selamat sekiranya wanita hamil mengambil beta caroten seperti karot dan sebagainya. Beta caroten ini akan ditukar kepada vitamin A di dalam badan bila sahaja badan memerlukan vitamin A.
7) RAKSA (MERKURI) : kerosakan saraf
8) MAKANAN MENTAH atau TIDAK MASAK : jangkitan intra-uterine


Shaklee product selamat! lagi lagi ada Beta Carotene. "Adalah lebih selamat sekiranya wanita hamil mengambil beta caroten seperti karot dan sebagainya. Beta caroten ini akan ditukar kepada vitamin A di dalam badan bila sahaja badan memerlukan vitamin A."

Bertambah lagi ilmu di dalam kehamilan.. rujukan saya di http://sayanghanyauntukamu.blogspot.com/2014/12/mesti-baca-8-makanan-yang-dilarang.html

No comments:

Post a Comment